Incidence of Educaplay as a gamified strategy in the teaching of metacognition techniques in language and literature for upper elementary school

Main Article Content

Dayana Magdalena Jiménez Díaz
Patricia Elizabeth Alarcón Iza
Jaquelina Edith Noriega
Virginia Sánchez Andrade

Abstract

Introduction: The integration of technology in education has significantly transformed teaching methods in modern classrooms. From this context, gamification emerges as an innovative strategy to improve student participation and motivation. Within this perspective, Educaplay is born as a versatile and effective platform for teaching metacognitive techniques in the subject of Language and Literature, providing a dynamic and playful environment. Objective: To evaluate the impact of using Educaplay as a gamified strategy in the teaching of metacognitive techniques in the subject of Language and Literature for eighth, ninth, and tenth-grade students in Higher Basic Education at the Private Educational Unit “Mena del Hierro” in Quito, Ecuador. Methodology: This study will focus on an experimental design that allows for the manipulation of the independent variable to observe its effect on the dependent variable. Also, a mixed research approach will be used, combining qualitative and quantitative elements to gain a comprehensive understanding of the phenomenon under study. Results: Three metacognition techniques “Word Search,” “Self-Reflection,” and “Summary Ideas” were evaluated in this study. The results showed significant improvements in all techniques in the post-test applied on Educaplay platform. Conclusion: The implementation of Educaplay as a gamified strategy has a positive impact on the teaching of metacognitive techniques in the subject of Language and Literature, proving to be effective and beneficial for students’ learning. General area of study: Education. Specific area of study: Language and Literature teaching. Type of study: Original article.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Jiménez Díaz, D. M., Alarcón Iza, P. E., Edith Noriega , J., & Sánchez Andrade, V. (2024). Incidence of Educaplay as a gamified strategy in the teaching of metacognition techniques in language and literature for upper elementary school. Ciencia Digital, 8(4), 23-37. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v8i4.3204
Section
Artículos

References

Albayero, M. S., Tejada-Hernández, M., & De Jesús Cerritos, J. (2020). Una aproximación teórica para la aplicación de la metodología del enfoque mixto en la investigación en enfermería. Entorno, 69, 45-50. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i69.9562. http://biblioteca.utec.edu.sv:8080/jspui/handle/11298/1156
Bajaña Bajaña, N. R. (2020). Estrategia de gamificación para el aprendizaje de lengua y literatura [Tesis de maestria, Universidad Casa Grande, Guayaquil, Ecuador]. https://dspace.casagrande.edu.ec/items/a1d05512-153a-4c5c-9b2d-f558e3d5c91f
Barahona Dias, C. (2022). Uso de los recursos didácticos digitales para motivar el aprendizaje en el área de Ciencias Naturales de los estudiantes de séptimo año paralelo “B”, de Educación General Básica, de la Unidad Educativa “José María Román”, de la ciudad de Riobamba, año lec [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador] http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/9156
Caraballo Padilla, Y. (2023). Gamificación educativa y su impacto en la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés: un análisis de la literatura científica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 1813-1830. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7011
Gaviria Millán, D. (2021). Pedagogía de la Gamificación. Editorial: Universidad Católica de Pereira. https://repositorio.ucp.edu.co/entities/publication/3a6d05ee-0804-40ae-80df-6f1aef5cbc45
Gómez Velásquez, L., & Rivas Lemus, M. (2021). Educaplay como herramienta didáctica de Gamificación para el mejoramiento de la Lectura y Escritura en el grado segundo [Tesis de posgrado, Universidad de Santander, Pereira, Colombia]. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/7030
Llamuca Bonifaz, J. (2021). El desarrollo de las competencias digitales para la formación profesional de los estudiantes de séptimo semestre en la asignatura de Genética y Embriología de la carrera Pedagogía de las Ciencias Experimentales Química y Biología, periodo octubre 2020-marzo 2021 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba, Ecuador]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/7585
Martínez-González, J. (2023). Tipos de Investigación. Con-Ciencia Serrana Boletín Científico de la Escuela Preparatoria Ixtlahuaco, 5(9), 34-35. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ixtlahuaco/article/view/10407/9953
Medina Romero, M., Rojas León, R., Bustamante Hoces, W., Loaiza Carrasco, R., Martel Carranza, C., & Castillo Acobo, R. (2023). Metodología de la investigación: técnicas e instrumentos de investigación. Editorial: Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C. https://doi.org/10.35622/inudi.b.080
Muñoz, Jimmy. (2020). Entorno virtual de aprendizaje gamificado para el currículo ecuatoriano. Mamakuna, (14), 115-130. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1391
Palmett Uzorla, A. (2020). Métodos inductivo, deductivo y teoría de la pedagogía crítica. Petroglifos. Revista critica Transdisciplinar, 3(1), 36-42. https://petroglifosrevistacritica.org.ve/wp-content/uploads/2020/08/D-03-01-05.pdf
Pérez Gallardo, E., & Gértrudix-Barrio, F. (2021). Ventajas de La gamificación en el ámbito de la educación formal en España. Una revision bibliográfica en el periodo de 2015-2020. Contextos Educativos. Revista de Educación(28), 203-221. https://doi.org/10.18172/con.4741
Ponce Renova, Héctor Francisco, Cervantes Arreola, Diana Irasema, & Anguiano Escobar, Beatriz. (2021). Análisis de calidad de artículos educativos con diseños experimentales. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), e03. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.981
Tequia Verdugo, M., Jaime Rojas, M., & Zabala Tapias, N. (2022). Fortalecimiento de las habilidades de comprensión lectora mediante la estrategia Metacognitiva Gamificada en Educaplay para los estudiantes del grado quinto [Tesis de maestria, Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/16550
Vega Córdova, C., Castro Salazar, A., Erazo Álvarez, J., & García Herrera, D. (2020). Retos de docentes en la enseñanza de Lengua y Literatura en tiempos de pandemia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 200-232. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7696086
Vizcaíno Zúñiga, P., Cedeño Cedeño, R., & Maldonado Palacios, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Most read articles by the same author(s)