Gamification in the teaching-learning process of derivatives in second year BGU students

Main Article Content

Cinthya Katherine Pinargote Intriago
Lisbeth Monserrate Zambrano Torres
Juan Manuel Guaigua Guaigua
Julia Orlenda Robinson Aguirre

Abstract

Introduction: In the teaching of mathematics, specifically on the topic of algebraic derivatives, gamification is implemented as a didactic strategy, since it allows the mechanics of games to be transferred to the educational field, providing great benefits such as improved learning, motivation in students. to actively participate in classes, encourages teamwork, among others. Objective: The objective of this research is to incorporate gamification in the teaching-learning process of derivatives in second year Baccalaureate students, to strengthen their knowledge. Methodology: A virtual environment on derivatives was created, the students viewed a wide variety of resources such as derivation rules, formulas, explanatory videos, and application exercises. In addition, several interactive games from the Cerebriti and Educaplay platforms were used where tests were applied. multiple options, riddles, matching, carousel questions, etc. Results: A good command of the teaching tool was observed in the students to develop calculation skills in derivatives and logic in mathematics. Therefore, when applying the respective surveys to the students, the results showed that they were initiative-taking with the use of technological resources through gamification. Conclusion: Digital games allowed us to better understand the rules of derivation, advance the content, thus benefiting the quality and warmth of the educational process. General study area: Pedagogy. Specific area of study: gamification in the teaching-learning process. Type of study: Original articles.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pinargote Intriago, C. K., Zambrano Torres, L. M., Guaigua Guaigua, J. M., & Robinson Aguirre, J. O. (2024). Gamification in the teaching-learning process of derivatives in second year BGU students. Explorador Digital, 8(4), 63-88. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v8i4.3222
Section
Artículos

References

Benítez, O., & Granda, S. (2022). La gamificación en la matemática como herramienta potenciadora en el trabajo docente. Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 1(1), 65-81. https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/2124/1786

Calle, S. (2023). Diseños de investigación cualitativa y cuantitativa. Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 1865-1879. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7016/10657

Carrión, E. (2019). El uso del juego y la metodología cooperativa en la Educación Superior: una alternativa para la enseñanza creativa. Dialnet, 6(2), 73-99. http://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/3875

Cejas, M., Liccioni, E., Aldaz, S., Murillo, M., & Venegas, G. (2023). Enfoque cuantitativo y cualitativo: Una mirada de los métodos mixtos. Fundación Editorial de la Universidad Nacional Experimental de Los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora (FEDUEZ). https://www.researchgate.net/publication/374418696_ENFOQUE_CUANTITATIVO_y_CUALITATIVO_Una_mirada_de_los_metodos_mixtos

Delgado, J., Espinoza, M., Vivanco, C., & Medina, N. (2023). La gamificación como eje motivador para el aprendizaje de la matemática. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 3928-3949. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/538/708

Elles, L., & Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza –aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. Revista digital de AIPO, 2(1), 7-16. https://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/30/42

Granados, M., Romero, S., Rengifo, R., & García, G. (2020). Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(92), 1809-1823. https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/html/

Guisvert, R., & Lima, L. (2022). La gamificación en el aprendizaje de la matemática en la Educación Básica Regular. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1698-1713. http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v6n25/a32-1698-1713.pdf

Lema, K., Escobar, A., Villacis, L., Santos, M., & Guanga, A. (2022). Gamificación, una estrategia para aprender matemáticas. Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 2428-2448. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/3255/4947

López, L., Franco, S., & Reynoso, A. (2021). Gamificación: una estrategia de enseñanza de las matemáticas en secundaria. Revista Educateconciencia, 29(Especial), 124-147. https://educateconciencia.com/index.php/revistaeducate/article/view/205

Mata, L. (2020). Métodos y técnicas de investigación cuantitativa. https://investigaliacr.com/investigacion/metodos-y-tecnicas-de-investigacion-cuantitativa/

Mil Aulas. (2024). Mil Aulas. https://www.milaulas.com/

Orcos, V. (2016). Metodología para enseñar derivadas en 1º de Bachillerato de Ciencias, basada en la teoría de las inteligencias múltiples de Gardner. Universidad Internacional De La Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3962

Ramos, C. (2021). Diseños de investigación experimental. Revista CienciAmérica, 10(1), 1-7. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/356/699

Reyes, J., Delgado, J., Vivanco, C., Morocho, L., & Torres, A. (2023). Gamificación como estrategia didáctica en el rendimiento académico de ecuaciones de primer grado con una incógnita. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 58-73. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5074/7688

Sánchez, K. (2022). La gamificación una técnica para motivar y potencializar el aprendizaje. Formación Estratégica, 4(1), 1-14. https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/60

Suarez, A. (2023). La gamificación en el aula: qué es y cómo aplicarla. https://mexico.unir.net/educacion/noticias/gamificacion-en-el-aula/#:~:text=La%20gamificaci%C3%B3n%20es%20una%20t%C3%A9cnica,educativo%20para%20mejorar%20los%20resultados

Valero, N., & González, J. (2020). Análisis comparativo entre la enseñanza tradicional matemática y el método ABN en Educación Infantil. Revista EDMA0-6, 9(1), 40-61. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/52948/revistas_uva_es__edmain_article_view_5925_4446.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Vargas, C. (2015). El juego en el aprendizaje. https://vinculando.org/educacion/juego-en-aprendizaje.html

Ventura, J. (2017). ¿Población o muestra?: Una diferencia necesaria. Revista Cubana de Salud Pública, 43(4), 648-660. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21453378014

Vizcaíno, P., Cedeño, R., & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 50-68. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658/11619