The use of Duolingo as a Support Tool in English Language Learning

Main Article Content

Ángel Paul Obregón Mayorga
Mónica Alejandra Logroño Becerra
Carmita Eulalia Rojas Castro

Abstract

This article explores the benefits of using the Duolingo mobile application in the classroom as a support tool in learning English as a second language in a course for students with a basic level (A1), at a public university in Ecuador. As today we know many institutions and teachers are using technology to teach their classes and it is more difficult to motivate and make students learn, for this reason, teachers are forced to look for new alternatives in order to be able to teach virtually in a single way. a way that is enjoyable for students. This article explains how Duolingo was used in English class, what activities can be done, and how it benefits students. Previous studies suggest that Duolingo is a very powerful application since this mobile application uses gamification as a learning technique, which allows students to learn through games which become challenges, creating healthy competition among students since all They compete by trying to complete the tasks, which are increased at different levels. This article also explains how the teacher assigns homework to his students and how he can keep track of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Obregón Mayorga, Ángel P., Logroño Becerra, M. A., & Rojas Castro, C. E. (2021). The use of Duolingo as a Support Tool in English Language Learning . ConcienciaDigital, 4(1.1), 250-266. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i1.1.1557
Section
Artículos

References

Aguilera Castillo, A., Fúquene Lozano, C. A., & Ríos Pineda, W. F. (2014, Junio 14). Aprende jugando: El uso de Técnicas de Gamificación en Entornos de Aprendizaje. IM-Pertinente, 2(1), 125-143. https://www.researchgate.net/profile/William_Rios2/publication/317083719_Aprende_jugando_el_uso_de_tecnicas_de_gamificacion_en_entornos_de_aprendizaje/links/592497ffaca27295a8c0f1f4/Aprende-jugando-el-uso-de-tecnicas-de-gamificacion-en-entornos-de-aprendiz
Arbeláez, M. (2014, Julio Lunes). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) un instrumento para la investigación. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-81462014000200001
Benson, P. (Routledge, 2015). Teaching and Researching: Autonomy in Language Learning Applied Linguistics in Action Series. Routledge.
Castillo, M. (n.d.). Desafíos de la educación en la sociedad actual. Revista electrónica.
Cea, F. (2018, diciembre). Motiva a Tus Alumnos Con El Aprendizaje a Través Del Juego. AulaPlaneta. https://www.aulaplaneta.com/2018/12/14/educacion-y-tic/motiva-a-tus-alumnos-con-el-aprendizaje-a-traves-del-juego/
Chik, A., Aoki, N., & Smith, R. (2018). Autonomy in LAnguage Learning and Teaching. New Research Agendas.
Gavarri, S. L. (2016, Abril). El aprendizaje de lenguas extranjeras mediado por las TIC: Aprender Inglés con Duolingo. El Toldo de Astier, 7(12), 56-65. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7199/pr.7199.pdf
Jordano, M., Castrillo, M., & Pareja, A. (2013). El aprendizaje de lenguas extranjeras mediante tecnología móvil en el contexto de la educación a distancia y combinada. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 25-40. https://www.redalyc.org/pdf/3314/331443195002.pdf
López, M. (2013). ¿Qué piensan los futuros maestros? In Las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanza aprendizaje (pp. 40-61). Tejuelo.
Otazú Díaz, V. M. (2019, Agosto 7-9). La gamificación y uso de TIC’S en el aula como recursos de una metodología innovadora y motivadora para el aprendizaje del inglés técnico implementado en el tercer semestre de la carrera de nutrición humana de la Universidad del Pacifico, marzo-julio de 20. RESÚMENES DEL II CONGRESO INTERNACIONAL DE INNOVACIÓN EN EDUCACIÓN EN CIENCIAS DE LA SALUD, 34-35. https://www.upacifico.edu.py/img/resumen_congreso.pdf#page=36
Pillaga Guamán, L., Garcia Herrera, D. G., Cárdenas Cordero, N. M., & Erazo Álvarez, J. C. (2020, Junio 29). Alianza entre Aprendizaje y Juego: Gamificación Como Estrategia Metodológica que Motiva el Aprendizaje del Inglés. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, V(1), 388. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.788
Ponce Ortigón, E. (2015, Marzo). Gamification como estrategia para aumentar el student engagement en estudiantes de secundaria y preparatoria. Retrieved Enero 27, 2021, from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/39509301/engagement-becario.pdf?1446074486=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DGamification_como_estrategia_para_aument.pdf&Expires=1611787042&Signature=TUT9owQ2QqOkBILowHDEr5EmwcSYqmoWUdliRS9jYnfLbGzunI
Sailer, M., Mandl, J., & Klevers, M. (n.d.). Psychological perspectives on motivation through gamification. Interaction Design and Architecture(s) Journal, (19).
Smale, W. (2020, 01 27). Duolingo: Luis von Ahn, el latinoamericano que le enseña un nuevo idioma a 300 millones de personas. bbc news. https://www.bbc.com/mundo/noticias-51241014
VASSELINOV, R., & Grego, J. (2012). Duolingo(Effectiveness(Study. Static Duolingo. https://static.duolingo.com/s3/DuolingoReport_Final.pdf
Wagner, E., & KUNNAN, A. (2020). The Duolingo English Test. Language Assesment Quaterly. 10.1080/15434303.2015.1061530

Most read articles by the same author(s)