Didactic strategies with Scratch for the development of logical thinking

Main Article Content

Javier José Cevallos Farías
Cristopher David Herrera Navas
Edwin Ludberto Zambrano Vera
Rex Rolando Rumipulla Ramón

Abstract

Introduction. The development of logical thinking is one of the main skills necessary to develop by students for their insertion into society, since it provides the fundamental tools for conflict resolution, development of critical thinking and analysis of the different casuistry or situations to overcome in different contexts. However, despite its importance, difficulties for its development are still identified. Objective. Strengthen the development of logical thinking through teaching strategies in Scratch in students of the first level of the Software Development career, at the Higher Technological Institute "Los Andes", 2020. Methodology. It has a quantitative approach, a cross-sectional quasi-experimental design and a descriptive scope. The population was considered to be 47 students of the Software Development career of the "Los Andes" Higher Technological Institute. The sample was non-probabilistic for convenience, made up of 18 first-level students. To collect the information, a pretest and posttest were used, which allowed making a comparison between before and after the application of the intervention proposal. Results. The main results showed that students have a low level of development of logical thinking, however, through the implementation of a didactic strategy in Scratch it was possible to move from a low level to a medium of development of logical thinking, finally by evaluating the impact of the proposal there was a significant improvement in the development of the study variable. Conclution. It can be said that Scratch is a useful tool to strengthen the development of logical thinking, since it contributes to improving verbal reasoning, mathematical reasoning and abstract reasoning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cevallos Farías, J. J., Herrera Navas, C. D., Zambrano Vera, E. L., & Rumipulla Ramón, R. R. (2021). Didactic strategies with Scratch for the development of logical thinking. ConcienciaDigital, 4(2), 306-325. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i2.1696
Section
Artículos

References

Arenal, L. (2019). Tratamiento y Análisis de la Información de Mercados. UF1781. La Rioja: Tutor Formación.
Bolaño, M., y Cuero, E. (2018). Uso deI software educativo Scratch como herramienta para el desarrollo deI pensamiento variaciona I. Española: Editorial Académica Española. Recuperado: https://bit.ly/2ZekHNH
Castrillón, C. y Ramirez, P. (2017). Desarrollo del pensamiento Lógico Matemático apoyado en el uso de blogs en la web 2.0 en los estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Real Campestre La Sagrada Familia sede principal del Municipio de Fresno-Tolima 2013-2014. Obtenido de https://bit.ly/3gJsU6K
Contreras, E. (2018). Software para iniciar tanto a estudiantes, profesores de cualquier nivel educativo en la filosofía o metodología de la programación. Recuperado de: https://bit.ly/2S7afHE
García, G. (2017). Proyecto pedagógico y aprendizaje cooperativo: Scratch y nutrición. Recuperado de: https://upcommons.upc.edu/handle/2117/107697
Hernández, I., Recalde, J., y Luna, J. (2015). Estrategia Didáctica: una competencia docente en la formación para el mundo laboral. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 73-94. Recuperado de: https://bit.ly/2QAzWzU
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación (Punta Santa Fe C.P. 01376 Sexta Edición ed.). México: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA.
Jaramillo, L., y Puga, L. (2016). El pensamiento lógico-abstracto como sustento para potenciar los procesos cognitivos en la educación. Revista Científica de America Latina, 21(5), 31-55. Recuperado de: https://bit.ly/3eCj9nY
Monterrey, P. y Gómez, R. (2007). Aplicación de las pruebas de hipótesis en la investigación en salud: ¿estamos en lo correcto? Universidad Medica, 48(3), 193-206. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2310/231018668002.pdf
Padilla, I. (2017). Instructivo Prueba de Aptitud Académica. Recuperado de: https://bit.ly/2SasADF
Pérez, N. (2017). Uso de SCRATCH como herramienta para el desarrollo del pensamiento computacional en Programación I de la carrera de Informática de la Universidad Central del Ecuador. Recuperado de: https://bit.ly/3vpaEUg
Pita, L. (2019). Estrategias didácticas en el desarrollo de habilidades investigativas. (L. y. Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Ed.). Recuperado de: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/40563
Ramírez, W. (2019). Estrategia didáctica basada en TIC para enseñanza de Programación: Recuperado de https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2946/1/TGT_1548.pdf
Ramírez, Y. (2019). Estrategia didáctica basada en TIC para enseñanza de programación: una alternativa para el desarrollo del pensamiento lógico. Recuperado de https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2946/1/TGT_1548.pdf
Sánchez, M., García, J., Steffens, E., y Hernández, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información tecnológica, 30(3), 1-15. Recuperado de: https://bit.ly/2QA4m5i
Santana, C. (2016). Estrategias didácticas y el desarrollo del pensamiento lógico matemático de los niños y las niñas de quinto año del paralelo “B” de la unidad educativa Cristóbal Colón de la parroquia Atahualpa del cantón Ambato, provincia de Tungurahua. Tesis de grado: Universidad Técnica de Ambato.
Sotteccani, C. (2018). Influencia de las estrategias didactivas en el aprendizaje signiticativo del estudiante. Recuperado de https://bit.ly/3tW2GkY
Travieso, D. y Hernández, A. (enero de 2017). El desarrollo del pensamiento lógico a través del proceso enseñanza-aprendizaje. Cubana de Educación Superior, 36(1). Recuperado de: https://bit.ly/3aKpZqj
UNESCO. (2017). More Than One-Half of Children and Adolescents Are Not Learning Worldwide. Recuperado de https://bit.ly/3aHd8Fi
Vázquez, E. y Ferrer, D. (2015). La creación de videojuegos con Scratch en Educación Secundaria. Communication papers: media literacy and gender studies, 4(6), 63-73.